3

ایجاد حزب درون پیکره اسلام خلاف منهج اهل سنت و جماعت است

لازمست گفته شود که تشکیل حزب و گروه در جامعه ی اسلامی جایز نیست، چرا که اصلا حزب و احزاب تشکلهایی هستند که در میان جوامع غربی و کفار برخواسته اند و ریشه و اصلی در شریعت اسلام ندارد، هرگز اسلام جواز تشکیل احزاب اسلامی را صادر نکرده است و بلکه این امر بدعتی در دین است که هر فرد مسلمانی باید از حزب گرایی و گروه گرایی پرهیز نماید و دیگران را نیز از آن و عضویت در احزاب برحذر دارد.

خداوند متعال در ذم حزب و حزبگرایی می فرماید:

«وَلَا تَکُونُوا مِنَ الْمُشْرِکِینَ (۳۱) مِنَ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَکَانُوا شِیَعًا کُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَیْهِمْ فَرِحُونَ» «از مشرکان مباشید آنان که دین خویش را متفرق و پراکنده ساختند و تبدیل به گروهها و شعبه ها شدند و هر حزبی به آنچه خود دارد شادمان است.» ‏ روم ۳۱- ۳۲‏.

و در آیه دیگری اطلاع می دهد که یک حزب واحد می تواند آن حزب موفق و پیروز باشد چنانکه می فرماید: «وَأَنَّ هَذَا صِرَاطِی مُسْتَقِیمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلَا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُمْ عَنْ سَبِیلِهِ» «این راه راست من است از آن پیروی کنید و از راهها و مناهج بپرهیزید که باعث خواهد شددر راهش دچار تفرقه شوید.» ‏ انعام ۱۵۳‏.

احزاب، بسیار و راههایشان متعدد است. آیه اولی مانند آیه دومی است و در نکوهش تعدد حزبی و تعدد راه و روش به هم می رسند و پروردگار متعال در هر کدام از آنها به صراحتی که از آن بهتر دریافت می شود بیان می دارد: راهی که انسان را به خداوند متعال وصل می کند تنها یک راه واحد است. و رسول الله صلی الله علیه و سلم چون اکثر موارد همراه بیشتر آیات برای روشنگری در آن توضیح بیشتری عنایت فرموده لذا برای این آیه و آیه دیگر در یک فرموده خویش اقدام به توضیح بیشتری نموده است. زمانی رسول الله صلی الله علیه و سلم چون دیگر اوقات در میان اصحاب روی زمین نشسته بودند. نشستن معروف شناخته شده که دلیل بر تواضع و فروتنی ایشان بود، بر روی زمین خط مستقیمی کشید و فرمود:«هَذَا سَبِیلُ اللَّهِ مُسْتَقِیمًا» (این راه مستقیم خداوند است.) ابن ماجه و امام احمد. سپس از راست و چپ آن شروع به کشیدن خطهای کوتاهی نمود آنگاه فرمود:«هَذِهِ السُّبُلُ وَلَیْسَ مِنْهَا سَبِیلٌ إِلَّا عَلَیْهِ شَیْطَانٌ یَدْعُو إِلَیْهِ» (اینها نیز راههایی هستند بر هر کدام از آنها شیطانی قرار دارد که به سویش فرا می خواند.) سپس این آیه را قرائت فرمود:«وَأَنَّ هَذَا صِرَاطِی مُسْتَقِیمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلَا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُمْ عَنْ سَبِیلِهِ» ‏ انعام ۱۵۳‏. «این راه راست من است از آن پیروی کنید و از راهها و مناهج بپرهیزید که باعث خواهد شد دچار تفرقه در راهش شوید.» سپس در حالیکه انگشت خویش را بر راه مستقیم می کشید گفت: «هذا صراط الله و هذه طرق و علی رأس کل طریق منها شیطان» (این راه خداوند است اینها نیز راههای دیگرند و بر هر کدام از آنها شیطانی قرار گرفته است.)

اما حدیث دیگری که همگی شما آن را خوانده اید، یا از طرق دیگر بارها آن را شنیده اید و به گمانم آن را تکرار کرده اید و آن این است: «افْتَرَقَتْ الْیَهُودُ عَلَی إِحْدَی وَسَبْعِینَ فِرْقَهً وَافْتَرَقَتْ النَّصَارَی عَلَی ثِنْتَیْنِ وَسَبْعِینَ فِرْقَهً ستَفْتَرِق أُمَّتِی عَلَی ثَلَاثٍ وَسَبْعِینَ فِرْقَهً کلها فِی النَّارِ إلا وَاحِدَه قالوا:مَنْ هی یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ هی الْجَمَاعَه و فی روایه اخری مفسره الاولی قال: هی التی تکون علی ما انا علیه و اصحابی» (یهود به هفتاد و یک فرقه تقسم شدند و نصاری به هفتاد و دو فرقه تقسم گردیدند و امت من نیز به هفتاد و سه فرقه تقسیم می شود به جز یک گروه از آن، همگی در آتشند. گفتند: ای رسول خدا آنها چه کسانی هستند؟ گفت: آن جماعت است و در روایت دیگری که اولی را تفسیر می کند، می فرماید: آنها کسانی هستند که بر آنچه من و اصحابم بر آن هستیم، قرار دارند.) ‏ رواه ابن ماجه و احمد و غیره.

این حدیث همچنین تأکید می نماید که نجات در سایه تفرق و تحزب و حضور دستجات و راههای متعدد میسر نیست، بلکه در سایه راه واحد و روش و طریق واحد ممکن می گردد، آگاه باشید آن تنها راه محمد صلی الله علیه و سلم و اصحاب اوست.

هنگامی که برای جواب سؤال مربوط به تعدد احزاب و جماعت، به کتاب و سنت مراجعه می کنیم، به صراحت حزب گرایی و تفرقه را سرزنش می کنند بنابراین در چنین وضعی جز یک راه واحد و یک حزب واحد که خداوند متعال در یک آیه معروف قرآن کریم آن را ذکر می نماید، نمی ماند. چنانکه می فرماید:« وَمَنْ یَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِینَ آَمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ» «هرکس خداوند متعال و رسول و مؤمنان را دوست بدارد به درستی که حزب الله همان کسانی هستند که پیروزند.» مائده ۵۶‏.

اما از جمله واجباتی که برای علاقمندان به عضویت در حزبی که خداوند متعال به فلاح و رستگاری آن شهادت داده این است که بداند آن حزب دارای چه مشخصاتی می باشد؟ وقتی که راه تحقق این حزب واحد است لازم است که منهج آن نیز واحد باشد ولی هنگامی که منهج آن جمعیتها و گروهها و احزاب متعدد است تعدد آنها ناگزیر است و تعدد این احزاب به خاطر این مناهج، فرع بر تعدد عقاید این احزاب و جماعتها و مسائلی است که بر خطاها و گمراهیها بنا کرده اند بنابراین بدون هیچ شکی تعدد احزاب و جماعتها خطا و گمراهی است و همانگونه که از قدیم گفته اند آیا ممکن است سایه عودی که خود کج است راست باشد!!

علامه ناصرالدین البانی رحمه الله می فرماید: « بعضی سؤال می کنند علامت فرقه و گروه نجات یافته چیست؟ چیزی که رسول الله صلی الله علیه و سلم با آن صراحت در حدیث و در تفسیر آیه «وَأَنَّ هَذَا صِرَاطِی مُسْتَقِیمًا فَاتَّبِعُوهُ» بیان داشته است آنگاه که رسول الله صلی الله علیه و سلم یک خط مستقیم را بر روی زمین می کشد و در اطراف آن خطوط دیگری را رسم می نماید، علامت این راه و کسانی که بر آن هستند و جزو فرقه ناجیه می باشند چیست؟

جواب: همانگونه که رسول الله صلی الله علیه و سلم در بیان وصف آن دسته نجات یافته در بین گروهها بیان داشت این است که بر همان راهی باشند که رسول الله صلی الله علیه و سلم بر آن بودند، و ما به امر مهمی تذکر می دهیم که گاهاً اکثر دعوتگران اسلامی در اوضاع کنونی از آن غافلند، چیزی که بعضی از همانهایی هم که مدعی بودن بر این منهج صحیح کتاب و سنت می باشند نیز نسبت به آن بی توجهند و آن وجود کسانی است که رسول الله صلی الله علیه و سلم در حدیثش آن را بر «ما انا علیه» (راهی که من بر آن قرار دارم) عطف کرده است گرچه اگر بر همان نیز اکتفا می کرد کافی بود؛ این بدان سبب است که آنچه رسول الله صلی الله علیه و سلم بر آن قرار دارد هدایت و نور است همانگونه که در «خطبه الحاجه» مذکور است:«خیر الهدی هدی محمد صلی الله علیه و سلم» ولی با این اوصاف در این فرموده خویش«واصحابی» را بر «ما انا علیه» عطف می کند، این عطف کردن را اکثر دعوتگران نفهمیده اند هر چند با ما بر منهج کتاب و سنت هستند به همین خاطر همیشه در اطراف این جمله عطف شده«واصحابی» به خاطر اهمیتی که دارد در حال بحث و گفتگو هستیم، چون رسول الله صلی الله علیه و سلم صاحب جامع کلمات است و از روی هوی و آرزو سخن نمی گوید: «وَمَا یَنْطِقُ عَنِ الْهَوَی (۳) إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحَی» ‏ نجم۳- ۴‏.«از روی هوی و هوس سخن نمی گوید و سخنان او جز وحی که به وی شده چیز دیگری نمی باشد.» و هنگامی که او تنها به وسیله وحی سخن می گوید و این امر طبیعتاً در مسائلی است که متعلق به احکام دینی است و هنگامی که صاحب جامع کلمات است چرا فقط به ذکر «ما انا علیه» اکتفا ننموده بلکه بر آن «واصحابی» را نیز عطف کرده و بر آن افزوده است؟ این بدان سبب است که او دانسته که اصحابش، دینی را از پیش خود نخواهند آورد بلکه در تبعیت و پیروی از پیامبرشان اخلاص دارند. چون چیزی که رسول الله صلی الله علیه و سلم بر آن قرار دارد و سنت نامیده شده بصورت تمام و بدون نقص به وسیله عمل و سنت اصحاب توضیح داده شده است.»

بنابراین اسلام فقط یک راه و منهج و مسیر دارد و آن راه و روش پیامبر صلی الله علیه وسلم و شاگردانش رضی الله عنهم اجمعین است، یعنی ما باید در هر قضیه ای جویا شویم تا ببینیم که آن بزرگواران چگونه اندیشیده اند و عقیده و منهج آنها چگونه بوده است، نه آنکه خود منهجی مستقل از اصحاب پیامبر صلی الله علیه وسلم برای رسیدن به مقاصد اسلام ابداع کنیم، که اکنون می بینیم بیشتر احزاب و جماعات اسلامی به دلیل افتادن در تحزب و حزبگرایی گاها از منهج رسول الله صلی الله علیه وسلم و صحابه رضی الله عنهم خارج می گردند و سرانجام دچار انحراف و لغزش عقیدتی می شوند، مثلا جماعتهایی که هم اکنون اسلامی و به نام اسلام هستند که متاسفانه منهج آنها با منهج سلف صالح امت همراستا نیست و آنها بدعتهای بسیار زیادی را وارد منهج و روش و سیاست اسلام نموده اند و برای هرکدام از آن ابداعات خود دلیل و توجیه تراشی می کنند تا بقول خود – هرچند مسیرشان متفاوت است – ولی مقصدشان خدمت به اسلام است! در حالیکه اشاره کردیم که منهج و روش و مسیر نباید متععد باشد، بلکه سیاست و منهج فقط یکی است و آن منهج سلف صالح این امت که همان پیامبر صلی الله علیه وسلم و صحابه رضی الله عنهم اجمعین و ائمه ی اربعه می باشد.

About Manhaaj.com

با توکل بر الله متعال و به یاری او سایت منهج را با هدف نشر آثار اهل سنت و جماعت راه‌اندازی نموده، معتقد به بازگشت جامعه‌ی اسلامی به دوران مبارک صدر اسلام هستیم و در این راستا برای زدودن بدعت‌ها و ناخالصی‌های واردشده بر دین می‌کوشیم و در چارچوبی که شریعت اسلام سفارش و امر نموده است، خود را به همکاری و همراهی با هم‌کیشان خویش متعهد می‌دانیم و کسانی را که از راه روشن و منهج صحیح به خطا و بیراهه رفته‌اند، معذور نمی‌دانیم؛ بلکه سعی بر تصحیح خطاها داریم، بدین صورت که خطا را بیان نموده، از تبیین منهج صحیح فروگذار نیستیم. همچنین برای نشر اقوال علمای گذشته و معاصر اهل سنت و جماعت برنامه‌ریزی نموده و امکانات دراختیار را در این جهت به‌کار خواهیم گرفت؛ و هرچند در آغاز راه هستیم، اما توفیق از سوی الله متعال است و به رحمتش امیدواریم

مقاله‌ای دیگر:

نصیحت

نصیحتی برای طلاب علم [شیخ آلبانی رحمه الله تعالی]

امام البانی رحمه الله در سلسله احادیث صحیحه حدیث شماره ۱۱۷۳ در تعلیق بر حدیثی …

۵ comments

  1. برادر گروه حماس اسلامی که در غزه بر ضد اسراییل می جنگند ایا حمایت از انان واجب است یا نه…و ایا اینا بر حق هستند

  2. سلام سوال ایا اخوان المسلمین یک گروه مشروع است یا نه

    • وعلیکم السلام ورحمه الله وبرکاته
      خیر؛ این حزب تضادها واخطای زیادی در منهج اهل سنت و جماعت دارد، و علمای معاصر اهل سنت در مورد این حزب سخن گفتند و آن را رد نموده اند، برای اطلاع بیشتر می توانید به این اقوال مراجعه کنید.

      با تشکر – مدیریت سایت منهج

  3. سلام علیکم

    باشه من یک سوالی دارم اونم اینکه مثلا گروهی پا بشه و در راه اصلاح دین امت فعالیت کنه ایا به اونم میگن حزب؟ برای مثال اخوان المسلمین یا سلفیت نوین یا سایر شاخه های اسلامی دیگه که برای اصلاح امت در پرتوی قران و سنت کار میکنن به اینام میگن حزب؟ یا حرکت اصلاحی امت؟ دقیقا طبق اون حدیثی که میگه هر ۱۰۰ سال نفری از امتم برای اصلاح دین می اید نمیشه گفت این جریان های اسلامی همون احیاگر قرون هستن؟

    • وعلیکم السلام
      ابتدا نیک و پسندیده بود جواب سوالات ما را نیز می دادید ..
      من از شما تقاضا می کنم یک حزب را معرفی کنید که در راه اصلاح دین فعالیت کرده باشد .. این مثال چه از قدیم این امت و چه جدید..
      اخوان المسلمین خودش مقر و معترف به حزب است .. دارای نظام و اساسی هستند بیستگانه که اگر مطالعه کرده باشید در اساسنامه آنها ذکر شده است. چطور حزب نیستند وقتی خودشان نیز معترف هستند..

      ضمنا عنوان اصلاح امت در پرتو قرآن و سنت فقط در ظاهر اسم و عنوان است اما آیا باید دید چه حزبی به درستی تنها هدفش این بوده است؟!
      به طور کلی منهج سلف صالح به ایجاد حزب مخالف است .. حال چه عنوان این احزاب با نام پیروی از سلف صالح باشید یا خیر .. چنین ادعایی برایشان مشروعیت نمی آورد.

      اما اینکه هر قرن مجدد برای این امت می آید و تعبیر شما به مشروعیت حزب سخنی است که برای اولین بار شنیدیم و چنین کسی سخن شما را بیان نکرده است .. برداشت هیچ یک از ائمه اهل سنت هم چنین نبوده است!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>