تفسیر آیه [فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ] [شیخ ابن عثیمین]

mosallin

 تفسیر آیه [فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ] [شیخ ابن عثیمین]

[ سؤال ] : الله سبحانه و تعالی می فرماید: [فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ – الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ سَاهُونَ] [پس واى بر نمازگزارانى – که از نمازشان غافلند] از شما می خواهیم منظور از این آیه را بفرمایید و فواید این آیه را بیان کنید، جزاکم الله خیرا

[ جواب ] : الله – عز و جل – در این آیه : [فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ – الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ سَاهُونَ] [پس واى بر نمازگزارانى – که از نمازشان غافلند]  به آن قومی که نماز می خوانند اما از نماز خود غافل هستند وعده می دهد؛ چرا که الله می فرماید: کسانی که از نمازشان غافلند، یعنی به آن توجه نمی کنند، آن را ضایع می کنند، یعنی یکی از آن ها بعد از وقت مشخص شده نماز خود را می خواند ( نماز را قضا می کند ) و یا بدون طمأنینه و آرامش نماز خود را می خواند و چه بسا فردی نماز را بدون طهارت بخواند و هرچیزی از اینها که سبب ضایع شدن نماز شود، اینان هستند که الله – عز وجل – به ویل وعده شان داده و ویل کلمه وعید است.

و الله – تبارک و تعالی – در آیه ای دیگر می فرماید: : ( فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلاهَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیّاً *إِلَّا مَنْ تَابَ ){ آنگاه پس از آنان جانشینانى به جاى ماندند که نماز را تباه ساخته و از هوسها پیروى کردند و به زودى [سزاى] گمراهى [خود] را خواهند دید * مگر آنان که توبه کنند } [مریم:۵۹-۶۰]. و اما کسانی که ” در ” نماز خود غافل هستند هیچ گناهی بر آنان نیست، همانگونه که چه بسا انسان فراموش کند و مثلا رکعتی اضافه بخواند یا تشهد اول را فراموش کند، پس در این افعال گناهی نیست چرا که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: به قطع من هم بشری چون شما هستم و همانگونه که شما فراموش می کنید من نیز فراموش می کنم. و بدین خاطر برخی علما می گویند: شکر و سپاس الله را که نفرمود: کسانی که در نمازشان غافلند، بلکه فرمود: کسانی که از نمازشان غافلند. و این دو عبارت ( منظور ” از ” و ” در ” است ) تفاوت بسیاری دارند.

تطبیق فتاوى ابن عثیمین رحمه الله – معنى قوله تعالى (فویل للمصلین الذین هم عن صلاتهم ساهون)

السؤال:
فضیله الشیخ یقول الله سبحانه وتعالى: ﴿فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ ۞الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ سَاهُونَ﴾ [الماعون:۴-۵] نرجو معنى هذه الآیه وما فیها من الفوائد، جزاکم الله خیراً.

الجواب:
معنى قوله تعالى: ﴿فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ ۞الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ سَاهُونَ﴾ [الماعون:۴-۵] أن الله یتوعد هؤلاء القوم الذین یصلون ولکنهم غافلون عن صلاتهم؛ لأن قوله: الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ سَاهُونَ أی: غافلین، یضیعونها أی: یصلی أحدهم بعد الوقت ویصلی بدون طمأنینه، وربما یصلی بغیر طهاره، وما أشبه ذلک من الإضاعه، هؤلاء توعدهم الله -عز وجل- بالویل وهی کلمه وعید، وقد قال الله -تبارک وتعالى- فی آیه أخرى:﴿ فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلاهَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیّاً ۞إِلَّا مَنْ تَابَ﴾ [مریم:۵۹-۶۰]. وأما الساهون فی صلاتهم فهؤلاء لا إثم علیهم کما لو نسی الإنسان فزاد رکعه أو نسی فترک التشهد الأول -مثلاً- فإن هذا لیس فیه إثم؛ لقول النبی -صلى الله علیه وسلم- حین سها: «إنما أنا بشر مثلکم أنسى کما تنسون»؛ ولهذا قال بعض العلماء: الحمد لله الذی لم یقل: الذین هم فی صلاتهم ساهون، بل قال: عن صلاتهم ساهون، والعبارتان بینهما فرق ظاهر.

المصدر: سلسله لقاءات الباب المفتوح > لقاء الباب المفتوح [۷۴] القرآن وعلومه > التفسیر

دانلود فایل صوتی

موضوع:[ تفسیر، تفریغ، ترجمه ] آیه ( فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ ) { شیخ ابن عثیمین } || مترجم: امیر محمد حبیبی || مصدر: سایت مـَـنــهـَـج

About Manhaaj.com

با توکل بر الله متعال و به یاری او سایت منهج را با هدف نشر آثار اهل سنت و جماعت راه‌اندازی نموده، معتقد به بازگشت جامعه‌ی اسلامی به دوران مبارک صدر اسلام هستیم و در این راستا برای زدودن بدعت‌ها و ناخالصی‌های واردشده بر دین می‌کوشیم و در چارچوبی که شریعت اسلام سفارش و امر نموده است، خود را به همکاری و همراهی با هم‌کیشان خویش متعهد می‌دانیم و کسانی را که از راه روشن و منهج صحیح به خطا و بیراهه رفته‌اند، معذور نمی‌دانیم؛ بلکه سعی بر تصحیح خطاها داریم، بدین صورت که خطا را بیان نموده، از تبیین منهج صحیح فروگذار نیستیم. همچنین برای نشر اقوال علمای گذشته و معاصر اهل سنت و جماعت برنامه‌ریزی نموده و امکانات دراختیار را در این جهت به‌کار خواهیم گرفت؛ و هرچند در آغاز راه هستیم، اما توفیق از سوی الله متعال است و به رحمتش امیدواریم

مقاله‌ای دیگر:

4

چه زمانی یک عمل بدعت شمرده می شود

«بدعت در شریعت پاک اسلام عبارتست از : هر عبادتی که مردم درست کرده باشند …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>